Click on any image in images menu.
Menu
BIP
19 sierpnia 2009

Projekt „Społeczne wiejskie przedszkola w Gruzji”

Od stycznia Stowarzyszenie „Edukator” wraz z partnerami z Gruzji realizuje projekt „Społeczne wiejskie przedszkola w Gruzji”. W marcu rozpoczęło pracę 6 wiejskich przedszkoli w miejscowościach Aketi, Tazakendi, Kwemo Gardabani, Waziani, Wakha i Czoczkhati. Celem projektu jest zbudowanie modelowych struktur partnerstwa lokalnego na rzecz rozwiązywania problemów społecznych oraz stworzenie i prowadzenie przez pół roku 6 wiejskich ośrodków edukacji przedszkolnej. Projekt został sfinansowany w ramach Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Przemiany w Regionie - RITA, Realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji. W marcu rozpoczęło pracę 6 wiejskich przedszkoli w Gruzji. Przedszkola działają w miejscowościach Aketi, Tazakendi, Kwemo Gardabani, Waziani, Wakha i Czoczkhati. Nauczycielki pracują z dziećmi przeciętnie po 18 godzin w tygodniu. Stworzone grupy dzieci liczą od 15 do 17 dzieci w wieku 4-6 lat. Łącznie do 6 przedszkoli uczęszcza 94 dzieci. Podczas pobytów w Gruzji w maju i w czerwcu mieliśmy okazję odwiedzić wszystkie 6 przedszkoli. Samorządy lokalne wywiązały się z podjętych w lutym zobowiązań. Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia z dziećmi odnowiono, pomalowano ściany i futryny. Zapewniono wyposażenie w podstawowe meble. W Wakha i Chochkhati zakupiono dla dzieci pojedyncze stoliki z krzesełkami, w Kwemo Gardabani zakupiono plastykowe, kolorowe mebelki. Wszędzie pracę nauczycielek wspierają /w różnym stopniu/ rodzice. Są przedszkola, gdzie rodzice w określonej przez siebie kolejności pełnią dyżury /Waziani, Kwemo Gardabani/, w Wakha wiąże się to z przygotowywaniem przez dyżurującą mamę poczęstunku dla dzieci. Mamy /bywa, że także babcie/ pełnią funkcje opiekuńcze, włączają się w przygotowanie spektakli teatralnych i występów artystycznych dzieci. Każde z przedszkoli ma swój „profil” związany z dodatkowymi kwalifikacjami i umiejętnościami nauczycielki. W Waziani dzieci dużo tańczą i śpiewają, w Wakha nauczycielka proponuje dużo zajęć i zabaw matematycznych, w Chochkhati dzieci często przygotowują występy teatrzyków. W przedszkolach w rejonie Gardabani, gdzie mieszka społeczność azerska, nauczycielki koncentrują się na nauczaniu dzieci języka gruzińskiego. Nauczycielki prowadzą dokumentację pracy z dziećmi, przygotowują scenariusze zajęć, których wybór zostanie opublikowany. Gruziński koordynator i konsultant metodyczny są w stałym kontakcie z nauczycielkami, odwiedzają przedszkola, dostarczają zakupione materiały, kontaktują się także z rodzicami i samorządami negocjując finansowanie dalszej pracy przedszkoli. Podczas pobytów w Gruzji we wszystkich przedszkolach spotkaliśmy się z rodzicami dzieci uczęszczających na zajęcia. Odbieraliśmy liczne podziękowania za stworzenie dzieciom możliwości rozwoju. Wszędzie rodzice zadowoleni są z pracy nauczycielek, z postępów jakie czynią dzieci. Pomimo generalnie pozytywnego obrazu są jednak trudności. Częste są przerwy w dopływie prądu, w budynkach gdzie funkcjonują przedszkola nie ma toalet /są zazwyczaj na zewnątrz/. W przedszkolu w Aketi meble, w które wyposażone jest przedszkole, nie są dostosowane do wzrostu dzieci. Dzieci wraz z matkami pokonują nieraz duże odległości by dotrzeć do przedszkola /do 4 kilometrów/; gruzińskie wsie są rozległe, wieś to często jedna dolina. W przypadku złej pogody odległości te są trudne do pokonania /wiejskie drogi są w koszmarnym stanie/ i odbija się to na frekwencji dzieci. Nasz projekt i trwające w jego ramach działania mamy szansę kontynuować i rozszerzyć. Zdobyte doświadczenia pozwoliły nam opracować projekt na konkurs ogłoszony przez MSZ w ramach pomocy rozwojowej. Nowy projekt otrzymał finansowanie, podpisaliśmy umowę na jego realizację.

Koordynatorem projektu jest Marzena Rafalska.

080707132444

  • Udostępnij na facebook'u.

Załączniki

Brak załączników.

Click on any image in images menu.

Galeria